Sales fouten

Er is waarschijnlijk een reden waarom jij in de verkoop wil werken of bent gaan werken. Misschien is het het geld en de mogelijkheid om controle te hebben over hoeveel je verdient,

of misschien hebben mensen je altijd verteld dat je een geweldige verkoper zou zijn en heb je besloten naar hen te luisteren en het een kans te geven.
Maar wat je reden ook is, je bent het aan jezelf verplicht om de beste verkoper te zijn die jij kunt zijn. Er is zeker geen tekort aan verkoopadvies, en tegenwoordig is er technologie zoals LinkedIn, SalesForce ed om je te helpen meer deals te sluiten, maar het is net zo belangrijk om ook te weten wat je niet moet doen als je succes wilt hebben. Hier zijn de vijf slechtste dingen die een verkoper kan doen:

1. Aan zichzelf denken
Eén van de slechtste dingen die een verkoper kan doen wanneer hij of zij een deal probeert te sluiten is zich concentreren op zijn of haar eigen wensen. Ontelbare deals zijn misgegaan omdat de verkoper niet aan de wensen van de klant dacht maar juist aan zichzelf en hij zo zijn eigen wensen aan de klant opdrong. Het is altijd belangrijk om te onthouden dat je uiteindelijke doel is om je klanten tevreden te stellen, en dat doe je door hun problemen op te lossen, niet je eigen. Zoals de groten zeiden: “Zolang je anderen helpt te krijgen wat zij willen, kun je alles hebben wat je maar wilt in je leven.”

2. Negatief zijn
Verkoop kan erg veel stress opleveren. Denk maar eens na; je moet constant omgaan met afwijzingen, je staat onder grote druk van het management om te presteren en je begint altijd per maand, kwartaal, jaar etc. weer opnieuw. Maar terwijl jouw slimme hersenen proberen om jou naar de negatieve kant te laten kijken, moet je die drang weerstaan en altijd een optimistisch perspectief bewaren. Je kunt een afwijzing ook zo zien: elke ‘’Nee’’ die je hoort, brengt je steeds een stapje dichter bij die ‘’Ja.’’ Neem afstand van mensen op het werk die constant lopen te klagen over het management etc. Er zal altijd iets zijn om over te klagen, maar negativiteit brengt je absoluut nergens, tenzij jouw bank klachten kan omzetten in geld.

3. Te snel denken dat een deal geslaagd is
Succesvolle verkopers zijn optimistisch. Maar als je al te optimistisch bent, kan dat een probleem worden. Situaties voorspellen is acceptabel en soms ook nodig in bepaalde bedrijven en industrieën, maar het is een grote fout om te denken dat een deal al geslaagd is terwijl er nog geen papieren zijn getekend, en zelfs dan kun je waarschijnlijk beter wachten tot de betaling is gedaan voordat je die fles champagne open trekt. Dit is vooral van toepassing op nieuwe vertegenwoordigers omdat potentiële klanten vaak interesse tonen en mondelinge toezeggingen doen zonder enige intentie die uiteindelijk na te komen. Maar alle mensen in de verkoop zullen uiteindelijk leren dat de ‘’Ik-ben-zo-terug’’-bus bijna nooit terug komt.

4. Liegen
Dit is geen controversiële positie om aan te nemen: Niet liegen. Gewoon niet doen. Als het nodig is om te liegen tegen een klant om zo een goede deal te sluiten, zul je een ander product moeten gaan verkopen omdat het product dat je nu verkoopt blijkbaar niet goed genoeg is. Liegen tegen klanten schaadt je reputatie, je bedrijf en je werknemers. Ook geeft het andere verkopers een slechte naam. Eén die niet past bij de eerlijke, hard werkende meerderheid van de verkoopvertegenwoordigers. Nog erger, in sommige gevallen zul je zelfs terecht moeten staan bij de rechtbank voor liegen. Gewoon niet doen.

5. Opgeven
Er is niks treuriger dan een verkoper die het proberen heeft opgegeven. Als je genoeg tijd heb doorgebracht in de verkoop, heb je dit waarschijnlijk wel eens gezien. Een paar slechte weken worden een langere inzinking en dat zet zich bij de verkoper om in apathie en teleurstelling in zichzelf. Als een verkoper het proberen heeft opgegeven, zit hij meestal maar te wachten totdat iemand hem uit zijn lijden verlost. Verkoop is niet voor iedereen weggelegd, maar zeker niet voor diegenen die zonder gevecht opgeven. Het leuke van verkoop is dat je altijd weer een nieuwe kans krijgt om terug te komen, behalve als je jezelf hebt overtuigd dat dit onmogelijk is.

Het is een kwestie van DOEN maar soms dus NIET DOEN!

– Danny Lindner

Contact
Neem voor meer informatie contact op via info@dannylindner.nl

» Telefoon: 010-761 82 90
» E-mail: info@dannylindner.nl
» Website: dannylindner.nl
» LinkedIn: Danny Lindner
» Instagram: dannylindner.nl
» Facebook: DoenSalesprojecten
» Twitter: DoenSales