Meer klanten

Wil jij meer omzet? Dan weet je wat je te doen staat en dat is starten met acquisitie, meer contacten leggen en dus meer verkopen. Start met klanten zoeken, bellen en bezoeken is wat je moet doen. Maar hoe doe je dat nu?

Verkopers beweren altijd hoe goed ze kunnen praten, maar wat maakt het uit als er niemand is om te luisteren? Het maakt niet uit hoe goed je product of dienst is, als je wilt verkopen en geld wilt verdienen moet je eerst mensen vinden aan wie je kunt verkopen. Alles wat je wilt is binnen bereik, als je maar klanten zoekt alsof alles er vanaf hangt.

Je kunt de beste verkoper in de wereld zijn die de grootste verkoopgeheimen aller tijden weet; je kunt weten hoe je om moet gaan en alle tegenwerpingen; je kunt honderden closing tips in je arsenaal hebben die klaar staan om afgevuurd te worden, maar wat heeft het voor zin als je niemand hebt waarop je deze trucs kunt toepassen?

Je moet actief klanten zoeken!
Ik heb op duizenden deuren moeten kloppen om er alleen al voor te zorgen dat mensen me überhaupt kennen. Dat is het hoofddoel van actief klanten zoeken, mensen moeten je leren kennen. Je probleem is onbekendheid.  Mensen moeten als eerste aan jouw naam en jouw bedrijf denken als ze nodig hebben wat jij aanbiedt. Door actief klanten te zoeken, kun je je eigen economie creëren. Als je teveel op anderen rekent of met de rest meeloopt zul je afhankelijk worden van factoren waar je zelf geen controle over hebt.

Hier zijn een drietal tips om je te helpen actief klanten te zoeken. Je zult ze vast nuttig vinden:

1. Begin met bedenken hoe je iedereen om je heen tot dienst kunt zijn.

Je ontmoet iemand voor het eerst en en diegene vraagt wat je doet. Als je antwoord dat je in de verkoop werkt, zie je de meeste mensen gelijk twijfelen en op hun hoede worden. De waarheid is dat de grootste verkopers zichzelf niet eens als verkopers beschouwen. Zij zien zichzelf als mensen die er zijn om klanten te helpen.  Klanten komen naar jou toe omdat zij een probleem hebben. Er is iets wat niet goed werkt, dat willen zij opgelost hebben en daarom komen ze naar jou. Ze hopen dat jouw product of dienst hun probleem kan oplossen. Het is eigenlijk vaak zo dat de klant zelf niet eens weet hoe hij of zij het probleem moet oplossen. Daarvoor ben jij er als verkoper. Jij bent er om te helpen. Kijk om je heen. Iedereen heeft wel een probleem. Begin met helpen!

2. Vind een manier om mensen te laten weten dat je er bent.

Ik probeer altijd de aandacht te krijgen van diverse potentiële klanten waarvan ik weet dat hij/zij perfect zou zijn voor mijn producten en diensten. Maar niet altijd krijg je die aandacht helaas. Maar ook hier geldt natuurlijk de kracht van herhaling. En aanhouder wint. Het blijven promoten van jezelf als persoon of bedrijf is van groot belang. Tegenwoordig zijn naast bellen, bezoeken en adverteren in bladen natuurlijk veel nieuwe mogelijkheden om de aandacht te krijgen. Denk aan het professionele zakelijke netwerk LinkedIn. Dit is een zeer goede tool om zakelijk onder de aandacht te komen. Plaats hier regelmatig updates of deel/like eens wat jouw en mogelijk andere interesseert en zorg zo dat andere mensen je profiel zien en je dus langzaam leren kennen. Is Facebook meer jouw platform en wil je meer richten op consumenten dan is dit een zeer goede tool om jouw bedrijf, producten en diensten te promoten. Maar denk ook aan Instagram, Pinterest of het nieuwe populaire Snapchat. Zorg ervoor dat je doelgroep je kent. Maakt niet uit hoe en waar je jezelf of bedrijf promoot. Gaat erom dat de mensen weten dat je er bent!

3. Zorg dat je verwijzingen krijgt.

Ik was ooit met een klant en toonde hem een lijst met ongeveer 5 mensen uit zijn LinkedIn contacten lijst met wie ik moeilijk in contact kon komen. Ik vroeg hem: ‘’kent u misschien één van hen goed en kunt u mij hiermee helpen?’’ Mijn cliënt keek de lijst snel even door en bood aan om twee mensen van de lijst te bellen. Hij regelde onmiddellijk twee afspraken voor me die ik al twee weken lang had geprobeerd om zelf voor elkaar te krijgen. Zorg er iedere keer wanneer je iets verkoopt voor dat je verwijzingen krijgt. Zelfs als je niets verkoopt, vraag of ze je door willen verwijzen. Het gaat erom dat je overgeleverd bent aan factoren waar je geen controle over hebt als je te afhankelijk bent van mensen. Wacht niet tot de mensen naar jou toe komen. Ik daag iedereen uit om de komende dagen na te denken over hoe je jezelf kunt voorstellen aan ten minste twintig mensen in de komende twee weken. Stuur me een berichtje terug over wat jij hebt bedacht en wat je resultaten waren.

Verkopen is meer dan alleen contacten leggen en actief klanten zoeken natuurlijk – maar zonder klanten zul je geen enkele deal sluiten!

Bekijk ook eens mijn website DoenSales.nl of neem contact op als je meer wil leren over sales.

Contact
Neem voor meer informatie contact op via info@dannylindner.nl

» Telefoon: 010-761 82 90
» E-mail: info@dannylindner.nl
» Website: dannylindner.nl
» LinkedIn: Danny Lindner
» Instagram: dannylindner.nl
» Facebook: DoenSalesprojecten
» Twitter: DoenSales