kopers

Waarom komt iemand naar je showroom, je winkel, belt je op, bezoekt je website maar koopt vervolgens niks? Er zijn verschillende soorten kopers en er zijn algemene redenen waarom mensen niks kopen.

Er kan één of een combinatie van het volgende zijn: ze zijn niet geschikt; ze kunnen geen informatie vrijgeven vanwege persoonlijke kwesties; het zijn mensen die geen beslissingen kunnen maken; ze zijn er nog niet klaar voor; ze hebben niet genoeg informatie; ze zijn gewoon nog niet klaar om iets te kopen; ze zijn bij het verkeerde product; u weet niet wat ze nodig hebben; de timing is verkeerd. Het is jouw zaak om uit te vinden wat voor type koper zij zijn en waarom, zodat je weet hoe je verder te werk moet gaan.

Er zijn vijf soorten kopers. Zorg ervoor dat je altijd weet met welk type koper je te maken hebt als je de volgende stap wilt nemen. Ik geloof niet in persoonlijkheid types.  Ik kan wel de volgende vijf kopers zijn. Elke koper kan één van deze types zijn op elke tijd:

1. De ‘Ik heb het nodig Koper’
Zij hebben een probleem dat onmiddellijk opgelost moet worden. Dit is vaak de hoofdreden dat mensen iets kopen om een probleem op te lossen. Deze klant heeft net zijn afvoer kapot gemaakt. Het is dringend. Zij willen geen informatie, zij willen een oplossing. ‘’Zorg dat dit water en de lekkage opgelost wordt en ik betaal wat nodig is!’’

2. De ‘Koopjes Jager’
Dit is de persoon die altijd uit is op de beste deal. Het moet ‘’speciaal’’ zijn, goedkoop en iemand zal geld moeten verliezen om deze persoon blij te maken.

3. De ‘Impulsieve Koper’
Dit is de persoon die op het eerste oog erg gedesinteresseerd lijkt, maar dan plotseling besluit dat ze het willen kopen en wel meteen.

4. De ‘Dwaler’
Hij loopt een beetje rond om zijn tijd te doden, misschien dat zijn vrouw is gaan shoppen en hij loopt intussen wat doelloos rond.

5. De ‘Gewoonte/Seizoens Koper’
Zij kopen in een cyclus. Zij willen bepaalde dingen kopen op een bepaalde tijd. Misschien elke twee jaar een nieuwe auto of elke zes tot zeven jaar een nieuw huis.

Het is jouw taak om erachter te komen met welk soort koper je te maken heeft en hoe je dit het beste kunt aanpakken. Ik zal een andere afsluitende strategie gebruiken bij een Koopjes Jager dan bij een Ik heb het nodig Koper. Het maakt niet uit met wat voor type koper je te maken hebt, je moet onthouden dat de klanten niet altijd de verkoop bepalen, dat doen de verkopers. Je kunt de verkoopdeal sluiten of verprutsen. Het is jouw taak om het vertrouwen van de klant te winnen.
Je moet weten hoe kopers denken. Als verkoper moet je met mensen om kunnen gaan, niet alleen producten verkopen. Wanneer een verkoop mislukt leggen verkopers vaak de schuld neer bij de klant. Wanneer je de verantwoordelijkheid bij een ander legt, is dit een indicatie van weinig verantwoordelijkheid en weinig verantwoordelijkheid resulteert in weinig productie.
Je moet vandaag gaan analyseren waarom mensen niet van je kopen. Welke van de vijf soorten kopers heb je het meest mee te maken? Heb je een strategie om met elke soort koper om te gaan? Wat is hun echte bezwaar? Ik wil je helpen.

Wil je weten hoe ik je kan helpen? Neem dan contact met mij op via info@dannylindner.nl:

» Telefoon: 010-761 82 90
» E-mail: info@dannylindner.nl
» Website: dannylindner.nl
» LinkedIn: Danny Lindner
» Instagram: dannylindner.nl
» Facebook: DoenSalesprojecten
» Twitter: DoenSales