Vandaag de dag is social media van essentieel belang om een succesvolle business te runnen. De grote bekende merken tot de startende eenmanszaak lijken te geloven dat het hebben van een social media account “de buzz” opgang zal brengen. Aan de andere kant, niemand lijkt te weten hoe je de waarde van

deze “buzz” anders kunt meten dan door het tellen van Facebook vrienden. Doordat veel bedrijven alleen kijken naar veranderingen in het aantal fans en volgers, blijven veel bedrijven aanzienlijk achter in het gebruik van middelen waarmee je het succes kunt vergemakkelijken en analyseren. In dit artikel zal ik een aantal tips geven die ik voor mijn social media strategie gebruik.

Meten is weten

Het aantal Facebook fans, Twitter, Instagram volgers en vermeldingen van het merk op het internet zijn een indicatie van het niveau van de exposure en betrokkenheid. Betrokkenheid betekent dat mensen jouw bericht lezen en promoten. Iedere re-tweet, like of reactie is een vorm van betrokkenheid en geeft exposure. Dit is vrij gemakkelijk te meten, want het is gewoon een kijk op hoeveel antwoorden op berichten, re-tweets, likes die je krijgt op de verschillende sociale media kanalen. Het is handig om aan het einde van de dag een idee te hebben hoeveel mensen jouw bericht bereikt heeft. Website hits per dag, click-through-rate, gemiddelde duur van het bezoek is van belang om dit zo nu en dan te bekijken. Via google analytics kun je eenvoudig je website stats bekijken. Bij Facebook zelf kun je heel eenvoudig allerlei statistieken bekijken. Maar er zijn ook alternatieven zoals de gratis likealyzer of een betaalde tool zoals simplymeasured. Jouw Tweets kun je handig bekijken via analytics voor Twitter. Bij Instagram Insights kun je de statistieken van je post bekijken. Bekijk deze statistieken regelmatig en bepaal wat voor jou werkt want Meten is Weten.

Handige tools

Ik krijg regelmatig de vraag hoe ik social media bedrijf en twee van de meest gestelde vragen zijn: met welke social media kanalen werk jij graag en welke tools gebruik jij hiervoor?  Nu gebruik ik zelf Linkedin, Facebook, Twitter en Instagram om mijn business te promoten. Voor het posten op deze kanalen maak ik gebruik van een handige tool Hootsuite. Deze tool bespaart mij veel tijd en energie, en kan ik je echt aanraden. Alle social media kanalen zijn gekoppeld en met 1 druk op de knop plaats ik berichten bij de verschillende geselecteerde kanalen. Je kunt hier de berichten instellen zodat jouw post op verschillende vooraf ingestelde momenten online komt en ook kun je bij Hootsuite alles eenvoudig analyseren. Hootsuite is echt een tool die niet mag ontbreken als je online marketing wilt vereenvoudigen.

Toen ik in 2009 begon met online marketing en verkoop via het internet was Hyves het helemaal. Voor Lashop.nl had ik daar duizenden volgers en kreeg daardoor razendsnel naamsbekendheid en haalde daar veel omzet uit. Alleen weten we allemaal hoe het met Hyves is afgelopen. Veel van de contacten van toen zijn omgezet in klanten en ik heb daar de contactgegevens in mijn mailinglijsten. Helaas zijn ook veel contacten verloren gegaan bij het stoppen van Hyves. Ik moest toen weer gaan bouwen aan nieuwe contacten via Facebook en Instagram. Voor Facebook, Instagram & Linkedin ben ik niet bang dat deze zullen verdwijnen maar opslaan van email-adressen is wel van belang. Een tool die ik hiervoor gebruik is Getresponse. Dit is een betaalde emailmarketing tool die gekoppeld is aan al mijn websites. Dagelijks melden zich mensen aan op de sites van oa Lashop.nl & Ibizafeesten.nl en deze contacten worden automatisch opgeslagen in de mailinglist in Getresponse. Ik ben dan ook van mening dat je het verzamelen van contactgegevens professioneel moet organiseren en  Getresponse is hiervoor een betaalbare en een zeer goede oplossing is. Zorg er voor dat niet alleen de social media kanalen de contactgegevens hebben van jouw volgers maar zorg dat jij deze in je bezit hebt. Bij online marketing zit het geld in de contactenlijst dus zorg hier goed voor!

Hieronder een aantal handige links:

Hootsuite  ( 30 dagen gratis proberen)

Getresponse ( 14 dagen gratis proberen)

Google analytics

Facebook Statistieken

Twitter analytics

Contact

Wil je in een 1-op-1 sessie dieper ingaan op jouw social sales strategie? Contact mij dan gerust voor een afspraak.
info@dannylindner.nl

» Telefoon: 010-761 82 90
» E-mail: info@dannylindner.nl
» Website: dannylindner.nl
» LinkedIn: Danny Lindner
» Instagram: dannylindner.nl
» Facebook: DoenSalesprojecten
» Twitter: DoenSales